Od 1 stycznia 2024 roku przedsiębiorcy z branży gastronomicznej są zobowiązani do pobierania opłat za tzw. jednorazówki. To rozporządzenie oznacza dla klientów końcowych wzrost cen za zamówienia na wynos nawet do 1 zł za każdą sztukę opakowania. Sieć the White Bear Coffee zachęca więc swoich gości do przychodzenia po kawę z własnymi kubkami termicznymi, oferując ją 1 zł taniej. W ten sposób entuzjaści ekologii mogą zaoszczędzić na każdym naparze.
Dyrektywa w sprawie plastików jednorazowego użytku (SUP Directive) to unijne przepisy mające na celu ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. Według dyrektywy “jednorazówką” jest przedmiot, który nie został zaprojektowany ani przeznaczony do ponownego użycia.
Nowelizacja dyrektywy wprowadza również obowiązek prowadzenia ewidencji nabytych i wydanych opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych dla przedsiębiorców z branży gastronomicznej oraz handlu detalicznego i hurtowego. Ewidencja dotyczy opakowań na napoje i żywność, a przedsiębiorcy muszą przechowywać informacje przez pięć lat. Cała naliczona opłata trafia natomiast na konto urzędów marszałkowskich.
– Branża kawiarniana jest wyjątkowo wrażliwa na wahania cen, dlatego z pozoru niewielka dodatkowa opłata może okazać się dla konsumentów dotkliwa. W ostatnim czasie mieliśmy już do czynienia ze wzrostami związanymi z podwyżką cen zielonych ziaren kawowca, w efekcie której ceny w menu poszybowały w górę nawet do kilkunastu procent. Przeciętny gość kawiarni z pewnością odczuwa to w swoim portfelu – komentuje Łukasz Kaliciński, współwłaściciel sieci kawiarni the White Bear Coffee i dodaje, że mimo to, jego firma popiera każde proekologiczne działania, które mają na celu ograniczenie zanieczyszczenia środowiska.
– Praktycznie od początku istnienia naszej franczyzy zachęcamy gości do przychodzenia z własnymi kubkami. Dzięki temu mogą kupić kawę 1,25 zł taniej – 1 zł zniżki oraz 25 gr opłaty SUP. Dyrektywa SUP zmobilizuje tych, którzy jeszcze mieli opory przed takim rozwiązaniem. Oszczędność jest przecież widoczna gołym okiem – mówi Łukasz Kaliciński.
The White Bear Coffee zaplanowało specjalną akcję informacyjną, w której chce edukować swoich gości na temat świadomej konsumpcji i konieczności wprowadzenia opłat. Właściciele mają nadzieję, że w ten sposób wzrośnie poziom akceptacji dla działań zmierzających w kierunku ograniczenia zużycia plastiku. Dodatkowo w kawiarniach można kupić wielorazowy kubek bambusowy z logo marki.
– Błyskawicznie przyzwyczailiśmy się do braku plastikowych słomek czy mieszadełek. Wierzymy, że teraz będzie podobnie i więcej osób zaopatrzy się w kubki termiczne, które są wygodne, ekologiczne i jak się okazuje – bardziej przyjazne dla budżetu domowego – podsumowuje współwłaściciel franczyzy.